Kwasy MCT to zyskujący na popularności superfood uwielbiany przez sportowców, kulturystów oraz osoby dbające o sylwetkę. Olej MCT można spotkać w postaci płynu lub proszku. Kwasy MCT pozyskiwane są z oleju kokosowego, a ze względu na swoją budowę są bardzo łatwo przyswajalne przez nasz organizm. Nie przyczyniają się do wzrostu cholesterolu ani związanych z nim chorób układu krwionośnego, ponieważ za to odpowiadają przede wszystkim, długołańcuchowe kwasy tuszowe i to ich spożycie należy ograniczyć. Olej MCT posiada wyjątkowy skład kwasów tłuszczowych których nasz organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, szczególnie przy wzmożonym wysiłku fizycznym. Olej MCT ma unikalne właściwości i  warto pomyśleć o jego suplementacji, szczególnie jeśli jesteś na diecie sportowej, ketogenicznej lub innej ograniczającej węglowodany.

Właściwości oleju MCT

Nazwa MCT to skrót od angielskiej nazwy medium-chain triglyceride, dlatego, pod nazwą MCT kryją się średnio łańcuchowe kwasy tłuszczowe. Ze względu na budowę nasz organizm łatwiej je trawi, w przeciwieństwie do długo-łańcuchowych wiązań obecnych w wielu produktach spożywczych. Średnio-łańcuchowe kwasy tłuszczowe rozkładają enzymy obecne w ślinie, a z jelit wędrują od razu do wątroby, omijając tym samym trzustkę. Ze względu na ten unikalny proces trawienia są łatwostrawne dla organizmu człowieka, jak również nie odkładają się w postaci tłuszczu, a wręcz MCT jest zamieniany przez nasz organizm w czystą energię.

Suplementację olejem MCT stosują osoby na dietach odchudzających, ponieważ w połączeniu z dobrze dobranym jadłospisem można uzyskać świetne efekty. Kwasy MCT zostały zbadane pod kątem wpływu na spadek masy ciała i okazało się, że przyjmowanie oleju MCT może wspomóc walkę z otyłością oraz ma wpływ na zmniejszenie obwodu talii.

Szczególnie cenną właściwością oleju MCT, ważną w diecie ketogenicznej, jest fakt, że organizm łatwo zmamienia obecne w nim kwasy na ketony. Nasz organizm rozpoczyna produkcję ketonów z tłuszczu kiedy nie ma już do dyspozycji węglowodanów. Dlatego, na diecie ketogenicznej dodatek MCT do dań wspiera wejście w ketozę.

Olej MCT dla osób aktywnych fizycznie

Olej MCT polecany jest dla sportowców i osób ćwiczących, nie tylko ze względu na to, że stanowi on dobre źródło energii. Jak wykazały przeprowadzone badania przyjmowanie kwasów MCT przed ćwiczeniami zmniejsza produkcję mleczanu. W wyniku nadmiaru kwasu mlekowego we krwi możemy odczuwać min. bóle mięśni. Sportowcy którzy podczas badania przyjmowali 6 gram kwasów MCT wraz z posiłkiem przed rozpoczęciem ćwiczeń mieli mniejszy poziom mleczanu we krwi. Zwrócili uwagę na fakt, że ćwiczenia były dla nich łatwiejsze do wykonania w przeciwieństwie do sportowców przyjmujących LCTs (długołańcuchowe kwasy tłuszczowe).   

Dodatkowo, kolejne badania wykazały, że przyjmowane MCT przed ćwiczeniami wspiera spalanie tłuszczu. Dzieje się tak ze względu na to, że organizm pobiera energię niezbędną do ćwiczeń z tłuszczu, a nie węglowodanów.

Kwasy MCT a poziom cholesterolu

Ze względu na wparcie utraty wagi, kwasy MCT mogą również przyczynić się do obniżenia ryzyka chorób serca. W badaniu, którym udział brało 24 otyłych mężczyzn wykazano, że grupa przyjmująca mieszankę MCT, ftosteroli i ziaren lnu przez 29 dni miała obniżony poziom cholesterolu o 12,5%. Co ciekawe grupa która przyjmowała mieszankę z oliwą z oliwek odnotowała spadek ogólnego cholesterolu o jedynie 4,7%. W tym samym badaniu stwierdzono większą redukcję złego cholesterolu LDL wśród grupy przyjmującej mieszankę z MCT. Średnio-łańcuchowe kwasy tłuszczowe obecne w oleju MCT wpływają z kolei pozytywnie na poziom dobrego cholesterolu HDL. Biorąc pod uwagę powyższe wyniki badań, przyjmowanie kwasów MCT może zmniejszać ryzyko chorób serca.

Kwasy MCT wykorzystuje się również w medycynie klinicznej.

W medycynie nie od dzisiaj stosuje się kwasy MCT ze względu na ich właściwości, jako wsparcie m.in. w leczeniu zaburzeń trawienia. Podczas chorób związanych z upośledzeniem wchłaniania tłuszczów (niedożywienie, choroby trzustki oraz u rekonwalescentów) odnotowuje się u pacjentów niedobory energetyczne. W leczeniu takich zaburzeń stosowany jest olej MCT. Ze względu na to, że jest szybko wchłaniany przez organizm i może być zamieniony w szybką energię. W procesie trawienia pomijana jest trzustka, także hormon przez nią produkowany – lipaza trzustkowa, nie bierze udziału w procesie. Obniżenie wydzielania lipazy występuje w przypadku niewydolności trzustki np. mukowiscydozie. Średnio-łańcuchowe kwasy tłuszczowe MCT polecane są w suplementacji osób zmagających się z przewlekłą biegunką, celiakią, chorobą Andersona. Tłuszcze MCT są także podawane w przypadku występowania zespołu krótkiego jelita, czy pacjentom z chorobą Leśniowskiego-Crohna.

Godnym uwagi jest fakt, że olej MCT stosowany jest w klinicznym żywieniu wcześniaków, które mogą mieć problemy z trawieniem tłuszczów konwencjonalnych, ze względu na niedojrzałość funkcji przewodu pokarmowego. Biorąc pod uwagę unikalny sposób trawienia, stosowanie oleju MCT zwiększa wchłanianie tłuszczu u wcześniaków i jest łatwiej strawny niż długo-łańcuchowe kwasy tłuszczowe. Zaobserwowano znaczny wzrost masy u wcześniaków o bardzo niskiej urodzeniowej masie ciała poniżej 2500g (VLBW), którym podawany był olej MCT.

Olej MCT w proszku zastosowanie

Sproszkowaną wersję oleju MCT możesz z powodzeniem stosować jako dodatek do koktajli, smoothie czy napojów. Podobnie, możesz dodać łyżeczkę proszku do owsianki lub Muesli, czy jogurtu. Olej MCT w proszku będzie bez wątpienia, świetnym dodatkiem do kawy kuloodpornej, która sprawdzi się rano lub przed treningiem. Trochę proszku możesz dodać do wypieków, ciast np. Brownie Mocy, a nawet sałatek.  Świetnym pomysłem na lato jest przygotowanie lodów na bazie miąższu kokosowego z dodatkiem MCT.

Podsumowując, warto włączyć kwasy MCT do diety, szczególnie jeśli jesteś osobą aktywną fizycznie lub jesteś na diecie ograniczającej spożycie węglowodanów. Dodatek MCT może przyśpieszyć uzyskanie upragnionych efektów, przy jednoczesnym dbaniu o zdrową i odpowiednio zbilansowaną dietę.

A czy ty stosujesz już olej MCT w proszku w swojej diecie? Napoje z dodatkiem MCT mają dobre właściwości, czy korzystasz z nich przed treningiem?

kwasy MCT z kokosa
Olej MCT w proszku pozyskiwany z kokosów

Bibliografia:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12975635/

https://drinksupercoffee.com/blog/nutrition/mct-oil-for-weight-loss/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12634436/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18326600/

https://www.webmd.com/diet/mct-oil-health-benefits-common-uses

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27080715/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19436137/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20367215/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4882694/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12771322/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12771322/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26545671/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12771322/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26545671/

“Medium chain triglycerides (MCT) formulas in paediatric and allergological practice”; Ewa Łoś-Rycharska, Zuzanna Kieraszewicz, Mieczysława Czerwionka-Szaflarska

„Use of medium chain triglyceride (MCT) oil in subjects with Alzheimer’s disease: A randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study, with an open-label extension”; Angela G. Juby, Toni E. Blackburn, Diana R. Mager

“MCT Oil RHW Newborn use only”; Srinivas Bolisetty, Eszter Jozsa

“ Coconut oil: what do we really know about it so far?”; Renan da Silva Lima and Jane Mara Block

“ Influence of the dietary intake of medium chain triglycerides on body composition, energy expenditure and satiety; a systematic review”; A. C. Rego Costa, E. L. Rosado and M. Soares-Mota

“Zastosowanie trójglicerydów kwasów tłuszczowych średniołańcuchowych (MCT) w żywieniu i leczeniu żywieniowym dzieci.”; Dr hab. n. med. Piotr Socha, Dr. inż. Anna Stolarczyk, Prof. dr hab. n. med. Jerzy Socha, Klinika gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia, Instytut „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka” Warszawa

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.