Babka jajowata (Plantago ovata) to roślina z rodziny Plantaginaceae (babkowatych), występująca w basenie morza śródziemnego, szczególnie w południowo-wschodniej Hiszpanii, w Afryce północnej ale przede wszystkim w Indiach. Osiąga wysokość do 40cm, a jej nasiona oraz łuska która je pokrywa wykorzystywane są w medycynie naturalnej. Pierwsze wzmianki o leczniczych właściwości rośliny odkryto w tekstach arabskich i perskich z X wieku. Łuska stanowi również coraz bardziej popularny składnik i zdrowy zamiennik mąki pszennej wykorzystywany w codziennej kuchni. Szczególne cenną częścią rośliny jest właśnie łuska pokrywająca nasiona, ze względu na wartości odżywcze, wysoką zawartość błonnika oraz właściwości wiążące. Łuska babki jajowatej to także składnik popularnej mieszanki jaką jest błonnik witalny, często stosowany w dietach odchudzających i oczyszczających. Jak właściwości ma babka jajowata łuska i jak ją stosować?

Babka jajowata łuska właściwości i wartości odżywcze

Łuska babki jajowatej to przede wszystkim bogactwo błonnika. Błonnik to ważny składnik naszej codziennej diety pełniący istotne role i wspierający procesy fizjologiczne naszego organizmu. Babka jajowata łuska to świetne źródło błonnika rozpuszczalnego,  który wydłuża czas wchłaniania składników pokarmowych i tempo trawienia. Tym samym pozostawiając uczucie sytości na dłużej. Dodatkowo, to właśnie błonnik rozpuszczalny zmniejsza wzrost glukozy po posiłku, dlatego szczególnie w dietach diabetyków oraz osób chorych na cukrzyce spożycie tego rodzaju błonnika jest bardzo istotne. Produkty bogate w błonnik (np. błonnik witalny) polecane są także w dietach osób odchudzających się oraz podczas diet oczyszczających.

Badania także wykazały, że łuskę babki jajowatej można stosować w przypadku dolegliwości jelitowych takich jak np. zaparcia. Dzięki swoim właściwościom babka jajowata ułatwia wypróżnianie masy zalegającej w jelitach. Błonnik śluzowy obecny w łusce również sprawdza się w przypadku biegunek, ponieważ wykazuje on właściwości wchłaniania wody. Ponieważ wspomaga regulację pracy jelit, łuska ma zastosowanie w dietach oczyszczających, mających na celu usunięcie z organizmu toksyn i szkodliwych substancji zalegających w jelitach. Śluz wytwarzany przez babkę jajowatą ma również działanie osłonowe, chroniące przed uszkodzeniami.  

Łuska babki jajowatej zawiera niewielką ilość węglowodanów, a dodatkowo zawarty w łusce błonnik spowalnia ich wchłanianie. Z tego względu łuska znajduje zastosowanie w diecie ketogecznicznej. My użyliśmy tego składnika do przygotowania mieszanki Chleb Zmieniający Życie, odpowiedni dla diety keto. Jeśli szukasz przepisu na keto pieczywo sprawdź ten wpis. 😊    

Oprócz cennego błonnika, łuska zwiera również pokaźną ilość żelaza (129% RWS w 100g). Żelazo to również ważny składnik naszej diety wchodzący w skład wielu ważnych białek oraz enzymów. Żelazo bierze udział w produkcji czerwonych krwinek i hemoglobiny, a także wchodzi w skład enzymów chroniących komórki przed stresem oksydacyjnym.

Łuska babki jajowatej w kuchni

Ze względu na właściwości absorbcyjne, po kontakcie z płynami łuska pęcznieje i wytwarza śluzy, które wspaniale łączą składniki dań. Dzięki temu łuska babki jajowatej może być traktowana jako wartościowy zamiennik mąki pszennej. Znajdziemy wiele przepisów, głównie dopasowanych do diety ketogenicznej, z zastosowaniem tego składnika np. w wypieku pieczywa. Dodatek łuski do ulubionego deseru, Muesli, czy owsianki wspaniale wzbogaci wartości odżywcze posiłku, a dzięki zwiększeniu zawartości błonnika pozostawi na dłużej uczucie sytości. Łuskę możesz także wykorzystać do zagęszczenia zup czy sosów. Z łuski babki jajowatej możemy przygotować również napar, podobny do tego przygotowanego z siemienia lnianego i wypić.

Podsumowując babka jajowata, a szczególnie jej łuska to wartościowy dodatek do naszej codziennej diety. Szczególnie powinny na niego zwrócić uwagę osoby chcące zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów lub oczyścić swój organizm. Będzie to także z pewnością często używany składnik kuchni keto, lchf oraz diabetyków ze względu na niską zawartość węglowodanów.

Czy stosujesz już łuskę lub błonnik witalny w swojej diecie?

Bibliografia:

  • https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-59259-887-8_12
  • „Błonnik pokarmowy w profilaktyce i dietoterapii”; Polskie Towarzystwo Dietetyki
  • “Psyllium (Plantago ovata) Husk: A wonder Food for Good Health”; Anjali Verma, Renu Mogra
  • “Błonnik pokarmowy a zdrowie człowieka”;  Joanna Myszkowska-Ryciak
  • „Normy żywienia dla populacji Polski i ich zastosowanie”; pod redakcją Mirosława Jarosza, Ewy Rychlik, Katarzyny Stoś, Jadwigi Charzewskiej
  • „Łupina nasienna babki jajowatej”; European Medicines Agency
  • https://www.doz.pl/czytelnia/a15182-Babka_jajowata__wlasciwosci_i_zastosowanie_nasion_i_luski_babki_jajowatej
  • „Żelazo i cynk główne mikroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu”; dr n. farm. Marzena Kuras1, dr n. farm. Monika Zielińska-Pisklak1,4, Karolina Perz2, mgr farm. Łukasz Szeleszczuk
  • https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32012R0432&from=PL

1 komentarz do “Babka jajowata łuska zastosowanie. Czy warto włączyć łuskę babki jajowatej do swojej diety?”

  1. Pingback: Chleb bezglutenowy przepis. Sprawdź przepis na keto chleb proteinowy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.